close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קביעת מזוזה לצד דלתות פנים בבית ובמשרד

מערכת שורשטו אדר א, תשעט20/02/2019

בכל מקום בו יש בית, בכל מקום בו יש שער, צריך להתקין מזוזה. מכאן אפשר להבין שהכוונה היא למזוזה בפתח הדלת, ואין זה משנה אם מדובר בדלתות חוץ או דלתות פנים

תגיות:
בכל מבנה אשר שייך ליהודים, בישראל או בעולם, אנחנו נוכל למצוא בכניסה אליו מזוזות, שאותן מנשקים לפני שנכנסים למבנה וכשיוצאים ממנו. אך בלא מעט מבנים, אנחנו יכולים למצוא מזוזות גם בדלתות פנימיות של המבנה, בין
אם זה בית מגורים או משרד.
הלכות קביעת מזוזה לצד דלתות פנים הן הלכות קבועות אשר התקבלו בעת קבלת עול מלכות שמיים מתוך פרשיית שמע ישראל בספר דברים פרק ט' "וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ.." על פי הנאמר בכתוב, בכל מקום בו יש בית, בכל מקום בו יש שער, צריך להתקין מזוזה. מכאן אפשר להבין שהכוונה היא למזוזה בפתח הדלת, ואין זה משנה אם מדובר בדלתות חוץ או דלתות פנים.

המזוזות מוכיחות את האמונה של האדם באל ואת אהבתו של האל כלפיו, ואין דבר אשר עומד בעולם, מלבד האל והאמונה בו. על פי המצווה, הרי שקביעת המזוזה על הצד החיצוני של הפתח, נחשבת קיום המצווה לסגולה של שמירה על הבית ועל יושביו. כך הקפידו לעשות מאז ומתמיד בני ישראל בכל מקום בו הם ישבו, גם אם זה היה כרוך בסכנה.

בתוך המזוזה המותקנת לצד הדלת ישנו קלף עם תפילה, כשבית המזוזה עצמה יכולה להגיע בצורות שונות, היא חייבת לקבל הכשר על מנת שיהיה ניתן להתקין אותה. במבנים רבים נוכל למצוא מזוזות מהודרות ומעוצבות.

מהי מיקומה של המזוזה
כאמור יש להתקין אותה בחלק החיצוני של הפתח (משקוף הדלת), בטפח הסמוך לחוץ, בשליש העליון שלה ומעלה. את המזוזה יש לקבוע בצד ימין של הפתח הדלת עד למרחק של עשרה סנטימטר מהמשקוף. הסיבה היא, לראות אותה בזמן הכניסה והיציאה מהמבנה או החדר.

יש להתקין את המזוזה בכל פתח מבנה בו וכן בכל חדר בגודל של 4 מטר ריבועי אך בבתים ובמשרדים רבים נהוג להתקין אותם גם בחללים פנימיים, כלומר גם בדלתות פנימיות, מלבד המקלחת והשירותים, שכן זה נחשב לפיחות כבוד. על כן אנחנו נוכל לראות בכניסה לכל חדר שינה, לכל מטבח או סלון וכן בכניסה למשרדים, כיתות וכדומה.

מאחר ואסור לאכלס מבנה שאין בו מזוזה, הרי שעל אחריות הדיירים להתקין אותה מיד עם הכניסה למקום. בדרך כלל נהוג להתקין את כל המזוזות במבנה, בין אם זה בית או משרד, באותו יום. אין צורך לעשות את זה במניין, אך כשמדובר בבית חדש, נהוג לעשות זאת בעת חנוכת המבנה, ואז ראוי לעשות זאת עם מניין. עם התקנת המזוזה יש לברך "ברוך אתה ה' אלינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצוונו לקבוע מזוזה".

מי יכול להתקין את המזוזה?

כאמור, הדיירים אשר נכנסים למבנה הם אלה שאמורים להתקין אותה. אין צורך לשם כך ברב או באישיות דתית אחרת, שכן מספיק אם מי שמתקין את המזוזה יודע לומר את הפסוק ויודע את הלכות קביעת המזוזה כפי שהוצגו כאן, הרי שהוא יכול לקבוע ולברך.

המאמר נכתב באדיבות דלתות בכר
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה